RUMUSAN
BAB 3
nor
fatin adlina binti mohd salleh
192777
Rumusan bagi bab 3 membincangkan tentang tiga kajian wacana tekstual lirik
lagu, dan wacana tekstual cerita sosial dalam kalangan kanak-kanak autisme.
Kanak-kanak autisme merupakan kanak-kanak yang mempunyai gangguan perkembangan
saraf yang boleh menyebabkan kesukaran untuk berkomunikasi, menjalani interaksi
sosial dan masalah tingkah laku. Kanak-kanak ini mempunyai dunia mereka sendiri
dan berinteraksi dengan orang lain merupakan satu perkara yang sukar. Analisis
wacana tekstual dianalisis melalui lirik lagu dan cerita sosial manakala ujaran
kanak-kanak dialanalisis dengan mengambil kira ujaran kanak-kanak terhadap
lirik lagu dan cerita sosial tersebuT. Nilai sosial bertujuan untuk memberikan
kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya keperibadian yang mulia. Dengan
wujudnya nilai ini dalam diri, negara akan menjadi lebih aman. Kumpulan
masyarakat dan individu yang diterapkan adalah keluarga, jiran tertangga,
pelajar sekolah, pelajar unversiti, masyarakat setempat dan individu. Terdapat
tiga kajian dalam buku ini iaitu meliputi kajian wacana tekstual “Model
Penceritaan Nilai Sosial Melalui Kanak-kanak”, kajian tentang wacana tekstual
cerita sosial dan wacana ujaran dalam kalangan kanak-kanak autisme. Ketiga-tiga
kajian menggunakan pendekatan analisis wacana yang dicadangkan iaitu
menganalisis tiga elemen iaitu kandungan, konteks dan wacana. Sampel kajian
terdiri daripada empat kanak-kanak autisme yang berumur 9-12 tahun. Kanak-kanak
ditemani oleh ahli keluarga semasa kajian dilakukan. Kanka-kanak juga dipantau
oleh guru dalam kelas semasa kajian dijalankan. Bahan untuk kajian wacana
tekstual “Model Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak” mengandungi lima
buah lagu berjudul “keluarga”, “saya yang istimewa”, “Diri”, “Saya faham” dan “Saya
tahu”. Setiap lagu juga mengandungi nilai sosial yang boleh diterapkan dalam
kalangan kanak-kanak. Manakala kajian wacana tekstual cerita sosial akan
menganalisis lima cerita sosial yang bertajuk “Keluarga saya”, “Saya yang
istimewa”, “Nenek dan datuk”, “Hati” dan “Jiran”. Cerita-cerita ini ditulis
bagi memberi kesedaran kepada masyrakat serta kanak-kanak istimewa iaitu
kanak-kanak autisme. Temu bual dilakuakn dalam kajian ketiga, iaitu wacana
ujaran dalam kalangan pelajar autisme. Pelajar ditemu bual setelah mereka
dipedengarkan dengan cerita sosial selama 14 minggu. Temu bual dan pemerhatian
dirakam supaya setiap perkataan yang diujar dan bahasa badan yang dilakukan
dapat dianalisis. Temu bual dan pemerhatian dilakukan setiap hari selama dua
jam iaitu semasa pelajar mendengar cerita sosial tersebut. Setiap kali cerita
sosial itu diperdengarkan, pelajar diberi peluang untuk bertanyakan soalan
berkaitan cerita tersebut dan ini menggalakkan pelajar tersebut untuk turut
bercerita bersama mereka. Perlakuan pelajar juga diperhatikan melalaui rakaman.
Setiap gaya dan gerak badan dirakam bagi tujuan kajian ini. Sememangnya kajian
ini penting dan bermanfaat terhadap masyarakat keseluruhannya, Kementerian
pendidikan dalam merancang pembelajaran kanak-kanak istimewa, guru yang
menyumbang ke arah penyediaan bahan-bahan untuk pembelajaran serta mengenal
pasti strategi yang sesuai malahan ibu bapa dan keluarga sedar akan kepentingan
pemahaman terhadap proses pembelajaran anak istimewa ini. Selain itu, kajian
ini juga penting bagi penyelidik yang mencari penyelesaian masalah tentang
kanak-kanak istimewa dan akhir sekali, kanak-kanak istimewa yang memerlukan
perhatian, dorongan dan pembelajaran berterusan berkesan supaya dapat menjalani
kehidupan seterusnya. Model Penceritaan Cerita Sosial Kanak-kanak dapat
membantu dalam memberikan kesedaran terhadap anak-anak istimewa, dan model ini
memberikan ruang kepada penyelidik, guru sekolah dan ibu bapa menjalankan
aktiviti bercerita bersama mereka. Model ini juga mengandungi bahasa yang mudah
difahami dan jalan cerita yang menarik.(502 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment