Thursday 14 November 2019

BBN3402Satu2019: Minggu 7 surat


Hai adikku sayang, Sarah!
       Apa khabar adik? Sihat-sihat je kan? Kakak dekat sini sihat alhamdulillah. Akak nak kongsi satu cerita dengan adik. Cerita dia macam ni, pada suatu hari, mentadak mentadu ni pergi jalan-jalan, lepas tu dia jumpa dengan kerengga. Kerengga ni pun tegur lah mentadak mentadu tu. “Hai mentadak! Nak pergi mana tu yang bawak buku banyak-banyak tu”? “hai kerengga! Saya nak pergi ke perpustakaan, saya nak pergi belajar dekat sana”

                                            


           

            Tiba-tiba datang siput babi dengan sesumpah yang berjalan terkedek-kedek. “Eleh nak belajar lah sangat, kau tu kerengga! Otak kau tu kecil sangat! Kau belajarlah macam mane sekalipun, kau takkan pandai!” kata siput babi sambil digelak oleh sesumpah. “ha! Betul tu. Lainlah kami ni, otak bijak bestari, tak perlu pergi ke perpustakaan pun dah pandai”, tambah sesumpah. Mentadak mentadu tidak menghiraukan kata-kata siput babi dengan sesumpah itu. Sebelum dia berlalu pergi, dia berkata “kerengga, ingat baik-baik pesan saya ni tau, ‘ I fall…I learn…I rise…I live no regrets and still moving…Striving for the BEST!’ saya tak kisah mereka semua ni nak cakap apapun, saya dah banyak kali jatuh dan gagal tapi saya takkan pernah putus asa sebab saya yakin, saya pasti akan berjaya nanti” kata  mentadak mentadu sambil tersenyum pergi meninggalkan siput babi dan sesumpah yang sedang marah.

 

       

        
        Sarah nak tahu tak apa yang jadi akhirnya? Akhirnya… mentadak berjaya dengan usaha yang gigih itu. Akak nak adik selalu ingat kata-kata ni tau, ‘My self-esteem I believe I can do it I believe I will get it I believe I deserve it!’. Cerita pasal mentadak ni adik kena jadikan contoh tau. Sarah kena sedar nak berjaya kena usaha yang gigih dan tak boleh pernah mengalah. Akak dah nak pergi belajar dengan kawan ni dik. Nanti akak hantar surat lagi eh. Kirim salam dekat mak. Sayang SEMUA! (296 patah perkataan)



Akak yang sentiasa jelita,
                 Adlina
NOR FATIN ADLINA BINTI MOHD SALLEH
192777

No comments:

Post a Comment

BBN3402Satu2019: Minggu 14 (DI SINI)

NOR FATIN ADLINA BINTI MOHD SALLEH 192777 DI SINI               Di sini saya ingin meluahkan rasa syukur dan gembira sa...