Tuesday 19 November 2019

BBN3402Satu2019: Minggu 10




TERJEMAHAN RESIPI


 








NOR FAZILA BINTI ZAKARIA                                     NOR FATIN ADLINA BINTI SALLEH
192956                                                                              192777


GARLIC BREAD

You won’t find me turning my nose up at even the most unreconstructed, baguette-bound garlic bread, but I happen to be particularly besotted with this version, made cross-culturally, with small, puffy-tummied, spindle-tipped Indian breads to form almost gondola-shaped individual loaves for greedy people.
            The stipulation of unsalted butter followed by the addition of salt is not as mad as it seems: unsalted butter just has a better taste; and nothing gives a more desirable saltiness than Maldon sea salt (and no, I am not on the payroll) or another sea salt.

3⁄4 cup unsalted butter                                             sprinkling of Maldon or other sea salt
4 cloves garlic, minced, preferably by                    2 Barbari nans or other small bread
microplane                                                                 loaves

Mix the butter and garlic with some salt – you can do this in the food processor if that helps – and slash the Barbari nans at angles; about 4 cuts per little loaf should be about right. Spread the butter generously into the cuts you have made, then wrap the nans in foil and put them on a baking sheet.
            When you are ready – and you can sit them thus prepared for hours if you want – preheat the oven to 400°F, and cook the foil-wrapped breads for about 15 minutes, then open the foil loosely and let the breads crisp up a bit the top for about 5 minutes before you take them out  of the oven.
            Give each person their own, semi- unwrapped loaf, still in its foil. Children, who seem to love both garlic bread and individually portioned food (sharing not being a strong point with them) tend to be mad about these – or mine are (at time of going to press at least).
            Serves 2

ROTI BAWANG PUTIH

Anda tidak akan mendapati saya menghidu walaupun roti bawang putih yang tidak dibungkus, baguette, tetapi saya kebiasaannya bersesuaian dengan versi ini, dibuat bersilang kultur, dengan roti India yang kecil, bengkak-bungkil, berputar-putar untuk membentuk satu roti berbentuk gondola untuk orang tamak.
            Penentuan mentega tanpa garam yang diikuti dengan penambahan garam tidak begitu banyak daripada apa yang dilihat: mentega tanpa garam hanya mempunyai rasa yang lebih sedap; dan tidak ada yang memberikan rasa masam yang lebih baik daripada garam laut Maldon (dan tidak, saya tidak di senarai gaji) atau garam laut lain.

cawan mentega tanpa garam                                taburan Maldon atau garam laut lain
4 ulas bawang putih, cincang, lebih baik oleh        2 batang Barbari atau roti kecil lain
mikroplane                                                                     roti         

    Campurkan mentega dan bawang putih dengan sedikit garam – anda boleh melakukan ini dalam pemprosesan makanan jika ianya membantu – dan potong roti Naan kepada potongan; kira-kira 4 potong setiap roti kecil. Sapukan mentega secukupnya bagi potongan-potongan yang telah anda buat, kemudian balutkan roti Naan dalam kertas pembalut dan letakkannya di atas lembaran pembakar.
             Apabila sudah siap – dan anda boleh letakkan roti-roti tersebut selama berjam-jam jika anda mahu – panaskan ketuhar sehingga 400 ° F, dan bakar roti yang dibungkus pembalut itu selama kira-kira 15 minit, kemudian buka pembalut itu dengan luasnya dan biarkan roti menjadi sedikit rangup selama kira-kira 5 minit sebelum anda mengeluarkannya dari ketuhar.
            Beri kepada setiap orang roti, separuh berbungkus, masih dalam pembalutnya. Kanak-kanak, yang menyukai roti bawang putih dan makanan secara berasingan (berkongsi sesama mereka bukan satu cara yang bijak) cenderung untuk marah tentang ini - atau saya sendiri (pada masa tertekan sekurang-kurangnya).
             Hidangkan 2.    




No comments:

Post a Comment

BBN3402Satu2019: Minggu 14 (DI SINI)

NOR FATIN ADLINA BINTI MOHD SALLEH 192777 DI SINI               Di sini saya ingin meluahkan rasa syukur dan gembira sa...